dr hab. Beata Książkiewicz, prof. UMFC


Fot. Robert Frąckowiak

Pedagog, choreograf, wykładowca UMFC.

W 1977 r. kończy Państwową Szkołę Baletową otrzymując dyplom tancerza i rozpoczyna studia w Instytucie Sztuki Teatralnej w Moskwie na Wydziale Pedagogiki i Choreografii Baletu pod opieką znakomitych profesorów Raisy Struczkowej i Tamary Turczyniny oraz Tamary Tkaczenko. Studia kończy w 1981 r. otrzymując dyplom z wyróżnieniem, w tymże roku podejmuje pracę jako pedagog tańca w Państwowej Szkole Baletowej w Poznaniu, w której pracuje jako pedagog tańca klasycznego, tańca charakterystycznego, tańca historycznego i interpretacji muzyczno-ruchowych do 1997 roku.

W latach 1983-1986 kontynuuje naukę na studiach doktoranckich w Instytucie Sztuki Teatralnej w Moskwie. W 1988 r. broni pracę doktorską. Od 1996 r. pracuje jako wykładowca Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina) w Warszawie na kierunku Taniec, specjalność Pedagogika Baletowa, gdzie w 2010 r. uzyskuje tytuł doktora habilitowanego. Od 2012 r. pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego UMFC.

Na UMFC prowadzi zajęcia z tańca historycznego, metodyki tańca historycznego, tańca charakterystycznego i metodyki tańca charakterystycznego oraz tańca artystycznego z dydaktyką, etap wczesnoszkolny. Jest autorem programów tych przedmiotów.

Pracując jako pedagog ciągle pragnie poszerzać swoją wiedzę biorąc udział w wielu kursach tańca w kraju i za granicą z takich dziedzin, jak: taniec klasyczny, taniec charakterystyczny (flamenco, hinduski, węgierski, rosyjski), taniec historyczny, afro, jazz, modern. Flamenco uczy się u takich pedagogów jak: Pilar Martinez, Jose de Udaeta, Imma Lopez, Elias Morales.

Realizując wieloletnie marzenia tworzy Szkołę Tańca i Baletu „Fouetté” z siedzibą w Poznaniu, która rozpoczyna działalność 10 listopada 1997 roku. Szkoła to swoiste laboratorium, gdzie można od podstaw wdrażać nowe metody nauczania w oparciu o własne doświadczenia.

Oprócz działalności dydaktycznej jako dyrektor szkoły, rozwija współpracę ze szkołami baletowymi: w Danii, Niemczech, Hiszpanii, USA, Rosji, Meksyku, Peru, Japonii, Wenezueli, we Włoszech i Francji, organizując spektakle i wymiany artystyczne pedagogów i uczniów.

Od lat współpracuje ze szkołą baletową „Kalinka” w Santa Cruz na Teneryfie w Hiszpanii, sprawując opiekę metodyczną. Jest jurorem Międzynarodowego Konkursu Baletowego „Złote Pointy”, oraz Ogólnopolskiego Konkursu Baletowego w Szczecinie, podczas którego przyznawany jest tytuł „Najlepszego Absolwenta Szkół Baletowych w Europie i w Polsce”. Prowadziła zajęcia z dziećmi, młodzieżą oraz szkolenia pedagogiczne w wielu krajach, m.in.: w Danii, Niemczech, Hiszpanii, USA, we Włoszech i Francji.

Od 2003 roku jest członkiem International Dance Council (Międzynarodowej Rady Tańca) powołanej przez UNESCO, zrzeszającej najwybitniejszych specjalistów z dziedziny tańca i baletu na świecie.

Jest pomysłodawcą i współorganizatorem International Young Dancers’ Festival – Międzynarodowego Festiwalu Młodych Tancerzy, co roku organizowanego w innym kraju, którego pierwsza edycja odbyła się w Danii w 2004 roku. Festiwalowi towarzyszy Międzynarodowe Sympozjum na temat propagowania tańca wśród dzieci i młodzieży. Festiwal zrzesza wiele szkół baletowych z całego świata.

Jest twórcą choreografii wielu spektakli baletowych: Figurki z porcelany, muz. G. Bizet, Słowiański Krąg, muz. Kwartet Jorgi, baletów  w wersji pełnospektaklowej: Kopciuszek, muz. S. Prokofiew, Dziadek do orzechów, muz. P. Czajkowski, Brzydkie kaczątko, muz. F. Schubert, a także Kalejdoskop polski, muz. collage: F. Chopin, S. Moniuszko, Tolhaje, Marek i Wacek, Kwartet Jorgi, Rzepka, muz. E. Grieg, Noc Świętojańska, muz. F. Chopin, Zespół Polski Marii Pomianowskiej, Na promenadzie XIX-wiecznego parku, muz. Karol Kurpiński oraz niezliczonych miniatur choreograficznych. Stworzyła choreografię i wyreżyserowała wielkie widowisko „Poznańskie Opowieści” (muz. Waldemar Rychły i Przyjaciele), cieszące się ogromną popularnością wśród mieszkańców Wielkopolski.

Autorka wielu programów nauczania, librett baletowych oraz książki pt. „Spektakl baletowy dla dzieci – proces twórczy” (Wydawnictwo Historia i Sztuka, Poznań 2009).


ostatnia modyfikacja: 10/09/2018

Windows Lizenz Windows 10 Lizenz Office 2019 Lizenz Kaufen Office 365 kaufen Windows 10 Home kaufen Office 2016 kaufen lisans satın al office 2019 satın al follower kaufen instagram follower kaufen porno